Linkbuilden; the do’s and don’ts

Linkbuilden banner

Wat is linkbuilden?

Met linkbuilden bedoelen we het verkrijgen van vermeldingen van jouw website op andere websites. Elk verkregen vermelding draagt bij aan de waarde van jouw website. Google ziet elke vermelding als een ‘stem’. Hoe meer stemmen je krijgt, hoe belangrijker Google je gaat vinden. Om het nog makkelijker te schetsen gebruiken wij vaak de volgende metafoor: ”Google is als een kinderspeeltuin, de populaire kindjes krijgen meer aandacht dan de minder populaire kindjes”.

Na het lezen van dit stukje en veel andere linkbuild artikelen denken mensen vaak ”simpel, we gaan zoveel mogelijk websites verzamelen waar we vermeld kunnen worden en zo komen we hoog in de zoekresultaten van Google’‘ Helaas werkt het niet zo! Linkbuilden lijkt in de basis gemakkelijk, maar wie hier een tijdje mee bezig is, realiseert zich dat linkbuilden een erg complex iets is. Om je een aantal tips mee te geven bij het linkbuilden stellen we hier een aantal do’s and don’ts op. Mocht je nog vragen hierover hebben na het lezen van dit artikel? Neem dan gerust contact met ons op! 

De linkwaarde van een vermelding die je krijgt op andere websites is gebaseerd op RAT-factoren. De ‘R’ van Relevance, de hoogte van de relevantie van de andere website tot jouw website. De ‘A’ van Authority, de autoriteitsscore van de andere website. De ‘T’ van ‘Transfer’ dit is de waarde die jouw link ontvangt bij een plaatsing op de desbetreffende pagina.

De belangrijkste don’ts

 

  • Vermijd startpagina’s en directories zoveel mogelijk

Links verzamelen op startpagina’s en andere directories waar je je website op kan aanmelden is een makkelijke manier van links verzamelen. Echter moet je deze websites zoveel mogelijk vermijden.

Ten eerste, geven deze websites je weinig tot geen transferwaarde. De startpagina’s en directories staan vaak al vol met andere linkjes, waardoor de totale waarde gedeeld moet worden door het aantal links dat op de pagina staat. Ten tweede, hanteert Google een PPS-check op de domeinen waar jouw link op staat. PPS staat voor Porn, Pills & Spam. Startpagina’s en directories hebben 9 van de 10 keer ook dochterpagina’s die gerelateerd zijn aan PPS-onderwerpen, schadelijk voor je website dus. Ten derde, is het aanmelden op startpagina’s en directories nadelig voor de natuurlijke verdeling van al je ontvangen links (backlinks). Op startpagina’s kan je je eigen website aanmelden en Google snapt dit ook. Wanneer jij alleen maar backlinks hebt van startpagina’s, weet Google dat de backlinks niet organisch verkregen zijn.

Je kan deze pagina’s wel gebruiken wanneer jij een nieuwe website hebt met een leeg backlinkprofiel. Het is dan vaak lastig om links te plaatsen en startpagina’s zijn dan een goede opstap om toch enigszins wat waarde aan je website te geven.

 

  • Plaats nooit meerdere links op één domein

Links afkomstig van dezelfde domein zijn minder waard en kunnen zelfs leiden tot penalty’s van Google. Ga dus niet bij een ruil meerdere links naar jouw website plaatsen op dezelfde website óf op een website afkomstig vanuit dezelfde hosting. Ook al zijn het verschillende websites, wanneer de hosting hetzelfde is wordt dit nog steeds gezien als één domein.

 

  • Vermijd linkplaatsing op duidelijke linkwebsites

Google is slim en merkt dus gelijk wanneer een site natuurlijk is opgebouwd of wanneer deze speciaal gemaakt is voor het verspreiden en plaatsen van linkjes. Ga dus geen link plaatsen op duidelijke linkwebsites met termen als ‘linkruil’ in de URL of websites die nauwelijks content bevatten, maar wel een enorme hoeveelheid links hebben geplaatst.

 

  • Ga geen AB-ruil aan, maar kies altijd voor een ABC-ruil

AB-ruil afbeelding

Een AB-ruil is een directe ruil met aan andere website, dus website A plaatst een link van Website B en omgekeerd. Google wilt dat alles betreft linkverwijzingen op een zo natuurlijk (organis

che) mogelijke manier verloopt. Wanneer jij dus alleen maar AB linkt dan krijgt Google door datje actief links aanvraagt en aan het ruilen bent. Wanneer jij een ABC-ruil doet wordt het al veel lastiger voor Google om dit te begrijpen. Een ABC-ruil houdt in dat website A een linkje plaatst voor website B en website B plaatst een link op website C. Zo krijg je een driehoek van linkverwijzingen.

 

 

De belangrijkste do’s

  • Hou je niet vast aan een aantal links per maand.

Waar veel linkbuilders de fout ingaan is het vasthouden aan een hoeveelheid links die je per maand of week wilt plaatsen. Een hoeveelheid links wilt namelijk helemaal niks zeggen. 1 waardevolle link op een website met een goede verdeling van de RAT-factoren kan véél meer waard zijn dan 50 links waarin deze factoren niet goed verdeelt zijn. Laat je dus nooit leiden door kwantiteit, maar ga voor kwaliteit!

 

  • Linkbuild met een tool waarmee je sites kan testen

Het is erg belangrijk dat je de website waarop je een link wilt plaatsen goed analyseert. Je wilt de RAT-factoren die in de inleiding zijn besproken toetsen op elke website waar je een link wilt plaatsen. Het is hierbij handig, en vrijwel noodzakelijk, om dit te doen met een tool. Handige tools zijn Majestic SEO, Moz en Linkbird. Je kan hier gemakkelijk zien welke links de andere website ontvangt, wat de autoriteit van de website is, de betrouwbaarheid van de website en vele andere relevante zaken.

 

  • Zorg vooraf voor een goede keyword analyse

linkbuilden keywordanalyse

Voorzie elk linkje die je plaatst op een andere website van een anchor-tekst. Dit is een tekst die ‘bovenop’ je link komt te staan. De anchor-teksten bepaal je aan de hand van de keywords waarop je in de zoekmachines wilt scoren. Ga voor jouw website na op welke woorden je w

il scoren en vooral op welke woorden je kán scoren. Het heeft geen zin om als start-up op hele populaire woorden te gaan focussen, omdat de concurrentie simpelweg te groot is. Kies in zo’n geval voor eenniche keyword waarop enige traffic is en weinig concurrentie. Ben je bijvoorbeeld een start-up die schoenen verkoopt. Ga dan niet focussen op zoektermen als ‘schoenen’. Hier zit teveel concurrentie op, kies in de plaats daarvan voor een gerichtere zoekterm als ‘vrouwenschoenen merk X’.

 

 

  • Denk logisch na en onthoud het begrip ‘natuurlijk’! 

Wat we vaak tegenkomen zijn linkbuilders die niet logisch nadenken. Zie Google als een mens en probeer de opvattingen van Google te begrijpen. Wanneer jij een website hebt over reizen en je plaatst een linkje op een website over auto’s dan is het logisch dat dit niet organisch tot stand is gekomen. Waarom zou een auto website een link plaatsen over reizen? Hetzelfde geldt voor een ‘te’ perfect linkbuildprofiel. Je moet ook niet alles perfect optimaliseren. Het is ‘natuurlijk’ om ook wat minder goeie links en anchor-teksten in je profiel te hebben.

Zorg er dus voor dat je voorzichtig bent met linkbuilden. Niet elke ABC-ruil is dus per definitie goed en wees voorzichtig met marketeers die je een bepaalde hoeveelheid links beloven per maand, het zegt helemaal niks! Neem deze do’s en don’ts mee en verdeel je tijd goed. 

 

Ik hoop dat jullie mijn tips nuttig vinden en mochten jullie er niet uitkomen kunnen jullie natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Young Nomads is gespecialiseerd in linkbuilden en kan altijd een mooie bijdrage leveren in het linkbuilden of het adviseren van zelf uit te voeren linkbuild strategieën! Verder benieuwd wat Young Nomads allemaal kan bieden? Bekijk de mogelijkheden pagina!

september 27, 2017 Posted by in SEO

0 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *